۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۸
کد خبر: ۶۰۱۲۵۲

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ اسفند ۹۷ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
با مجوز بانک مرکزی، از امروز شنبه ۲۵ اسفند، افزایش سقف مجاز برداشت از خودپرداز‌ها به ۵۰۰ هزار تومان عملیاتی شده و تا ۱۷فروردین ماه ادامه خواهد داشت.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۲۵ اسفند ماه ۹۷ به شرح ذیل است:

عرضه سیزدهم فرابورس کشف قیمت شد
 
امروز شنبه تعداد ۷۵ میلیون سهم معادل ۵ درصد از سهام شرکت بیمه معلم برای اولین بار پس از پذیرش در بازار دوم فرابورس ایران در نماد «ومعلم» به روش ثبت سفارش، عرضه اولیه و به قیمت هر سهم ۲۷۰ تومان کشف قیمت شد.

به این ترتیب سیزدهمین عرضه اولیه امسال فرابورس با کشف قیمت هر سهم "ومعلم" و جذب ۲۰ میلیارد و ۲۵۰ میلیون تومان برای ۵ درصد از سهام این شرکت وابسته به صندوق ذخیره فرهنگیان، در حالی رقم خورد که تعداد ۳۲۹ هزار و ۴۰۲ خریدار در این عرضه مشارکت کردند و به هر کد معاملاتی ۲۳ سهم تخصیص یافت.

در جریان کشف قیمت و عرضه اولیه سهام بیمه معلم به روش ثبت سفارش، دوره ثبت سفارش ازساعت ۱۰ لغایت ساعت ۱۲ بود و کلیه معامله گران برخط و غیر برخط به صورت همزمان طی دوره ثبت سفارش می‌توانند اقدام به ورود سفارش خرید نمایند.

دامنه قیمت در ثبت سفارش از مبلغ ۲۶۰ تومان تا مبلغ ۲۷۰ تومان بود که حداکثر سهام قابل خریداری توسط هر شخص حقیقی و حقوقی تعداد ۷۵۰ سهم تعیین شد.

مدیر عرضه "ومعلم" شرکت کارگزاری امین آوید متعهد خرید با سقف تعهد ۵۰ درصد سهام قابل عرضه در عرضه اولیه نیز شرکت سرمایه گذاری سامان فرهنگیان تعیین شده است.
________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید با افزایش نسبت به آخرین روز کاری هفته قبل در قیمت ۴ میلیون و ۶۱۰ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۴۴۰ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار تومان، ربع سکه یک‌میلیون و ۶۳۰ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۸۶۵ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۴.۶۰۰.۰۰۰ تومان
سکه طرح قدیم ۴.۴۴۰.۰۰۰ تومان
نیم‌سکه بهار آزادی ۲.۴۵۰.۰۰۰ تومان
ربع‌سکه بهار آزادی ۱.۶۳۰.۰۰۰ تومان
سکه‌گرمی ۸۶۵.۰۰۰ تومان
 
قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۱۸ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۸۱۲ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۳۰۲.۲ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار ۴۱۸ هزار تومان
قیمت هر گرم طلای ۲۴ عیار ۵۵۴ هزار تومان
قیمت هر مثقال طلا یک میلیون و ۸۱۲ هزار تومان
قیمت اونس طلا ۱۳۰۲.۲ دلار
 
حباب سکه ۴۹۰ هزار تومان

محمد کشتی آرای رئیس کمیسیون تخصصی طلا و جواهر درباره وضعیت بازار طلا گفت: در روز‌های پایانی سال بازار معمولاً شاهد خرید سکه طلاست، امروز نیز خرید سکه در بازار افزایش یافته است.

وی افزود: به همین دلیل حباب سکه از ۴۵۰ هزار تومان به ۴۹۰ هزار تومان رسیده. البته این امر طبیعی است.

به گفته کشتی آرای، قیمت طلا و سکه در روز‌های اخیر ثبات نسبتی داشت، ولی به دلیل نوسان جهانی طلا و ارز در بازار داخلی، قیمت سکه نسبت به روز پنجشنبه ۳۰ هزار تومان افزایش یافته است.

دلار بانکی ارزان شد

صرافی‌های بانک‌ها قیمت دلار را برای روز جاری، ۱۳ هزار و ۹۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۲ هزار و ۹۹۰ تومان خریداری می‌کنند. قیمت دلار نسبت به قیمت‌های اولیه آخرین روز کاری هفته قبل ۱۱۰ تومان کاهش داشته است.

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۵ هزار تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۴ هزار و ۹۵۰ تومان است.
________________________

آغاز افزایش سقف مجاز برداشت از خودپرداز‌ها

بانک مرکزی به تمامی بانک‌های سراسر کشور اجازه داده تا سقف مجاز برداشت از عابربانک‌ها که در شرایط عادی ۲۰۰ هزار تومان است را به ۵۰۰ هزار تومان افزایش دهند.

بر این اساس از امروز شنبه ۲۵ اسفندماه ۹۷، مردم می‌توانند در هر بار برداشت از خودپرداز، نیم میلیون تومان وجه نقد دریافت نمایند.

نکته حائز اهمیت آن است که اجرای سقف ۵۰۰ هزار تومانی برای هر بار برداشت از خودپرداز الزاماً باید با کارت همان بانک صورت گیرد و در غیر این صورت، از یک کارت با خودپرداز بانک دیگر، تنها ۲۰۰ هزار تومان قابل برداشت است.

افزایش سقف برداشت از خودپردازها، مطابق با روال هر ساله تا هفدهم فروردین ماه، عملیاتی است.
________________________

بهای نفت در بازار‌های جهانی کاهش یافت
 
درپی اعلام آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر بروز کسری متوسط در بازار نفت از سه ماهه دوم سال جاری میلادی، بهای نفت خام در بازار‌های جهانی در معاملات روز جمعه کاهش یافت.
 
پآژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد بازار‌های جهانی در سه ماهه اول ۲۰۱۹ با اندکی مازاد عرضه روبرو خواهند بود، اما در سه ماهه دوم با کسری عرضه متوسطی که حدود ۵۰۰ هزار بشکه در روز است، مواجه خواهند شد.
 
این آژانس اعلام کرده است به ویژه در مورد احتمال کاهش تولید نفت ونزوئلا، که در ماه‌های اخیر در حدود یک میلیون و دویست هزار بشکه در روز تثبیت شده بود، نگران است.
 
در معاملات الکترونیک بازار نیویورک، بهای هر بشکه نفت خام سبک و ‏‏شیرین (وست تگزاس اینترمدییت‏) در پایان معاملات ‏بازار نفتی ‏نیویورک، ‏برای تحویل ‏در ماه آوریل با ۹ سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۵۸ دلار و ۵۲ سنت رسید.
 
این در حالیست که در بازار آی. سی. یی لندن بهای نفت خام برنت دریای شمال برای تحویل در ماه مه، با هفت سنت کاهش نسبت به پایان معاملات روز کاری پیشین، به ۶۷ دلار و ۱۶ سنت رسید.
 
قرار است اعضای سازمان صادرکنندگان نفت (اوپک) و کشور‌های مهم تولیدکننده غیرعضو همچون روسیه روز‌های ۱۷ و ۱۸ آوریل (۲۸ و ۲۹ فروردین ۱۳۹۸) و ۲۵ و ۲۶ ژوئن (۴ و ۵ تیر ۱۳۹۸) در وین دیدار و تاثیر کاهش تولید نفت بر بازار را بررسی کنند.
 
اوپک و کشور‌های غیر عضو آذرماه امسال توافق کردند از آغاز ماه ژانویه سال جاری میلادی (دی ۹۷) تولیدات خود را به منظور تنظیم قیمت‌ها به مدت ۶ ماه روزانه ۱.۲ میلیون بشکه کاهش دهند.
 
بر اساس گزارش ماه ژانویه اوپک (دی- بهمن)، تولید نفت عربستان در این ماه و همسو با توافق اوپک، ۳۲۲ هزار بشکه در روز کاهش یافت.
 
عراق، امارات و کویت نیز به ترتیب تولید خود را ۱۴۱ هزار، ۹۶ هزار و ۸۵ هزار بشکه در روز کاهش دادند.
 
ایران، لیبی و ونزوئلا بر اساس توافق یکصد و هفتاد و پنجمین نشست اوپک، از توافق کاهش تولید معاف شده اند.
________________________
 
ترخیص ۶۱۰ کانتینر گوشت در دو ماه اخیر
 
در رابطه با تعداد کانتینر‌های دپو شده لوازم یدکی در گمرک شهید رجایی بندرعباس، اظهار داشت: این کانتینر‌ها دو بخش دارد. تعدادی از آن‌ها به گمرک اظهار نشده و در منطقه ویژه دپو هستند و بخش دیگری نیز اظهار شده و تشریفات ترخیص آن‌ها در گمرک در جریان است. برای بدست آوردن آمار دقیق این دو بخش باید از مسئولان آی‌تی گمرک سوال شود.

سرپرست معاون امور گمرکی گمرک شهید رجایی بندرعباس در خصوص واردات گوشت نیز گفت: در این زمینه مشکلاتی وجود داشت که مربوط به اخذ مجوز‌ها بود؛ پس از انعکاس مشکلات همه ارگان‌ها ورود کرده و در حال حاضر نیز مجوز دامپزشکی در اسرع وقت صادر می‌شود و مسائل نقل و انتقال بانکی در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد. طی دو ماه اخیر ۶۱۰ کانتینر گوشت وارداتی از گمرک ترخیص شده که به بیش از ۱۵ هزار تن بالغ می‌شود.

وی ضمن اعلام آمادگی برای تسریع در ترخیص واردات کالا‌های اساسی تصریح کرد: با اختیاراتی که داریم اگر در این زمینه مشکلی وجود داشته باشد به سرعت اجازه ترخیص صادر خواهد شد تا خللی در تنظیم بازار ایجاد نشود. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات